Gezocht: moslima's voor kunstproject

Hier wordt gediscussieerd over diverse onderwerpen zoals carrière, huisvrouw, politiek, nieuws, etc.

Moderator: Moderator's

Gezocht: moslima's voor kunstproject

Ongelezen berichtdoor EmilyH1 » 03 maart 2016 14:06

Hallo allemaal,

Ik ben Emily en ik ben studente Autonoom Beeldende Kunst en zit in mijn afstudeerjaar om kunstenares te worden.
Ik houd me bezig met sociaal-maatschappelijke vraagstukken en met name houd ik me bezig met hoe mensen behandeld worden in de Nederlandse samenleving in relatie tot hun afkomst/achtergrond. Ik streef ernaar mensen bewust te maken van de manieren van denken en handelen, waarop deze gebaseerd zijn en stereotypen en (voor)oordelen te laten verminderen.
Mijn visie is namelijk dat verschillende culturen een verrijking zijn voor een samenleving en dat we veel van elkaar kunnen leren. We zijn immers allemaal het resultaat van de invloeden van vele culturen. Daarnaast onderzoek ik methoden die te maken hebben met vreedzame dialoog.

Belangrijk bij mij is de ander, om zijn/haar stem te laten horen. Voorheen heb ik me bezig gehouden met onder andere hoe het asielbeleid van Nederland kan leiden tot onmenselijke situaties en heb ik projecten gedaan met een Eritrese man. Ik organiseer ook bijeenkomsten waarbij we gedachten uitwisselen over de omgang met elkaar in de Nederlandse samenleving. Daarnaast houd ik me bezig met activistische projecten in Afrikaanse landen (en hier in Nederland, voor de rechten van vluchtelingen) en probeer ik een woordje Arabisch te leren.

Waar het nu om gaat: ik ben op zoek naar moslima’s - omdat (voor zover ik gezien heb) er vaak een verstoord beeld bestaat in Nederland tegenover deze vrouwen. Ik zou graag op bezoek gaan bij een aantal vrouwen, om met hun te spreken over hoe zij behandeld worden, over hoe ze denken over de omgang met de ander en ook over dat wat hen nu juist bezighoudt (van alledaagse zaken tot grote vragen). Zelfs een gesprek over kleding kan interessant zijn.
Ik hoop hiermee een beeld te kunnen maken waarbij men luistert naar deze vrouwen, hen ziet voor wat ze zijn en juist de schoonheid zien in de culturele verschillen (en overeenkomsten!).
Dit zou ik willen opnemen met film en/of geluid. Beide opties kunnen ook anoniem, dus zonder herkenbaar gezicht in de camera.
Alles is voor mij bespreekbaar, en jij bent mede-regisseur. Ik ben namelijk niet degene die bepaalt, maar dan doen we samen, zodat we een mooi beeld kunnen maken waar wij beiden blij mee kunnen zijn.
Nadat het werk klaar is, zou ik het uiteraard aan je willen tonen.

Ik hoop dat er interesse is en voor suggesties en vragen kun je me natuurlijk ook bereiken.

Je kunt hier reageren, maar kan me ook persoonlijk mailen: emily4arts@gmail.com

Groetjes,
Emily
EmilyH1

Moslim(a): nee

Keer terug naar Vrouwen