Kinderverhalen

Kinderverhalen

Moderator: Moderator's

Kinderverhalen

Ongelezen berichtdoor darsalam » 07 feb 2014 23:00

Aboe Hurayrah verstopt dadels

Aboe Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) was een goede vriend van onze Profeet Mohammed (vrede zij met hem). Hij was iemand die veel van zijn moeder hield en haar altijd gelukkig wilde maken.

Op een dag had Aboe Hurayrah heel erg honger en ging hij thuis kijken of hij wat te eten kon vinden. Helaas vond hij helemaal niets in huis. Hij besloot toen om naar buiten te gaan en hoopte een van de vrienden van de Profeet (vrede zij met hem) tegen te komen.

Aboe Hurayrah ging naar de moskee en hij trof daar een groep vrienden van de Profeet (vrede zij met hem). Zij zeiden tegen hem: “Waarom heb jij zo laat nog je huis verlaten, o Aboe Hurayrah?” Hij zei: “De enige reden die mij mijn huis heeft doen verlaten, is de honger.” Zij zeiden: “Bij Allah, dat is dezelfde reden waarom wij onze huizen hebben verlaten.” Zij gingen toen allemaal naar de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) en hij liet hen binnenkomen. Vervolgens zei hij tegen hen: “Wat heeft jullie op dit tijdstip nog jullie huizen doen verlaten.” Zij zeiden: “Het is de honger, o Boodschapper van Allah.” De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) liet toen een schaal komen met dadels en gaf iedere persoon twee dadels. Hij (vrede zij met hem) zei tegen hen: “Eet deze twee dadels op en drink er wat water bij. Dit zal deze dag voor jullie goedmaken.”
Aboe Hurayrah zegt: “Ik at toen een dadel op en verstopte de andere om deze aan mijn moeder te geven.” De Profeet (vrede zij met hem) zag dit en vroeg Aboe Hurayrah waarom hij de dadel verstopte. Toen zei Aboe Hurayrah: “Ik heb deze voor mijn moeder bewaard, o Boodschapper van Allah.” De Profeet (vrede zij met hem) zei toen: “Eet het maar op, ik zal je twee dadels voor je moeder geven.” Aboe Hurayrah nam deze twee dadels aan en gaf ze daarna aan zijn moeder. Zij was hier natuurlijk heel blij mee!

Siyar aclaam annubalaa’ van imaam Adhahabie

Wat leren wij?

De moslim dient voor zijn broeders en buren te zorgen. Als hij iemand kan helpen door hem te voorzien van eten of drinken dan doet hij dit, omdat hij hier beloning voor krijgt.
De moslim dient van zijn moeder te houden en barmhartig tegenover haar te zijn. Hij dient haar te gehoorzamen en haar niet te vergeten. Ook niet wanneer je ouder bent en misschien een vrouw en kinderen hebt. Als je eten koopt voor thuis geef dan ook wat aan je moeder. Weet dat zij jou ook vaak boven zichzelf heeft verkozen.
Probeer je ouders altijd blij te maken. Je kunt bijvoorbeeld een leuk cadeau voor je moeder of vader kopen.
. يارب أنت رجائي وفيكَ أحسنتُ ظنّي يارب فاغفرْ ذنوبي وعافني واعفُ عنّي العفو منكَ إلهي والذنبُ قد جاء منّي والظنُّ فيك جميلٌ حقّق بفضلك ظن
darsalam
Administrator

Moslim(a): ja

Keer terug naar Leeshoek