Seks taboe-onderwerp onder moslima's

Hier kun je discussiëren over de opvoeding van onze kinderen...

Moderator: Moderator's

Ongelezen berichtdoor Verzet_nu » 16 okt 2008 20:16

AMSTERDAM (Telegraaf) - Bij campagnes die veilig vrijen promoten zappen moslims uit schaamte nog steeds snel weg. Seksuele voorlichting binnen de islamitische cultuur is nog steeds een taboe. De ouders zijn meestal bang dat hun kinderen op verkeerde ideeën gebracht worden.

Echter steeds meer islamistische meiden zijn voor het huwelijk seksueel actief. Hierdoor ontstaan er ook meer problemen. Deze groep jongeren (ook de jongens) vertonen eerder risicogedrag dan autochtone jongeren.

Seksueel geweld

Ze zijn onwetend over de verschillende risico's en zijn daarom oververtegenwoordigd als het gaat om SOA's (seksueel overdraagbare aandoeningen) en ongewilde zwangerschappen. Ook zijn ze vaker dader en slachtoffer van seksueel geweld. Dit blijkt uit cijfers van de Rutgers Nisso Groep en SOA Aids Nederland.

Staatssecretaris Bussemaker van Gezondheid, Welzijn en Sport gaat onderzoek doen naar de seksuele gezondheid van allochtone jongeren. Ze wil vooral weten waarom seksuele voorlichting niet overkomt op deze groep.

Anticonceptie

Uit eerder onderzoek blijkt dat Surinaamse en Antilliaanse jongeren veel eerder seksueel actief zijn. Jonge vrouwen uit deze groep hebben vaker een ongewenst zwangerschap.

De Marokkaanse jongeren weten weinig over zaken als geslachtsziekten, menstruatie en anticonceptie. De Marokkaanse jongens zijn seksueel actiever. Ook hebben ze vaker verschillende sekspartners dan Nederlandse jongens.

Verlegen

Binnen de islamitische gemeenschap wordt een assertieve houding van een meisje niet getolereerd. Ze zal dan ook niet zo snel nee durven zeggen als ze op seksueel gebied iets niet wil. Een discussie over seksualiteit binnen de eigen gemeenschap zou meer openheid kunnen brengen.
Wijsheid komt van luister, leren en beseffen dat je niets weet.
Verzet_nu

Re: Seks taboe-onderwerp onder moslima's

Ongelezen berichtdoor camelia » 02 jun 2009 11:56

ik vind dat sex sowieso taboe moet blijven voor ongetrouwde jongeren. Het komt door de nederlandse maatschappij: die vinden dat alles maar moet kunnen, en op de TV weet je ook niet meer waar je moet kijken. Zelfs een onschuldig TV-serie van 7 uur savonds (ahum: onschuldig :oops: ) laat de meest smerige en schunnige beelden zien. Vind je het gek dat sommigen van de rechte pad afdwalen? Mijn kinderen (inshallah, als ik ze krijg) mogen dus echt niet naar nederlandse zenders kijken. Helemaal niks!!!!! :x: misschien een tekenfilm, maar meer ook niet. Tfoe, wat een schaamteloos land is dit zeg. Het lijkt wel of ze je proberen te hersenspoelen, met dat alles maar moet kunnen enzo.
camelia

Moslim(a): ja

Re: Seks taboe-onderwerp onder moslima's

Ongelezen berichtdoor Amethist » 09 dec 2010 21:09

Camelia ik wilde toch even reageren naar aanleiding van het artikel en ook jouw reactie daarop.

Het komt door de nederlandse maatschappij: die vinden dat alles maar moet kunnen, en op de TV weet je ook niet meer waar je moet kijken. Zelfs een onschuldig TV-serie van 7 uur savonds (ahum: onschuldig ) laat de meest smerige en schunnige beelden zien.

Ik ben zelf nederlands en zeer trotse tante van mijn neefje van 4 en mijn nichtje van 2. En inderdaad af en toe weet je niet wat er voorbij komt! Maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik (of de ouders!) dat zomaar goed keur!

Ik vind het jammer dat je blijkbaar denkt dat autochtone nederlanders aangaande seksualiteit geen enkele moraal kennen. Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar die schunnige programma's zouden ze beter pas ook na tienen of zo uitzenden..

Wat betreft sex en jongeren.. Ik denk beter dat ze wel voorgelicht worden.. Niet zodat ze kunnen gaan experimenteren, maar meer zodat ze weten dat het bespreekbaar is.. Zodat ze leren grenzen aan te geven. Zodat als je dochter of zoon later (ik noem maar een voorbeeld he) misschien (god verhoede) wordt lastig gevallen of zelfs misbruikt.. (wat in-en intreurig is..) ze niet bang hoeven te zijn, en hun geheim alleen en in eenzaamheid en angst moeten dragen..

Zulke dingen zijn al traumatisch genoeg als je er al met iemand over kunt praten, kun je nagaan als je in je eentje zoiets moet zien te dragen, en wie weet niet eens bij machte bent het misbruik te stoppen..

MVG, Amethist
Amethist

Moslim(a): nee

Keer terug naar Opvoeding van onze kinderen