Islamitische opvoeding: raad & tips.

Hier kun je discussiëren over de opvoeding van onze kinderen...

Moderator: Moderator's

Islamitische opvoeding: raad & tips.

Ongelezen berichtdoor bento-islam » 06 okt 2007 13:26

1. Het opvoeden van kinderen is complex; vandaar dat zij geduld en sturing nodig
hebben. Evenzo hebben sommige kinderen zachtheid nodig, en aardigheid en het
niet tegen hen verheffen van de stem. En er zou zonder hardheid met hen omgegaan
moeten worden.
Andere kinderen hebben strengheid nodig, maar deze strengheid zou niet de limiet
moeten overschrijden. Als deze wordt overschreden, dan zal het kind eigenwijs en
ongehoorzaam worden aan de leiding van zijn ouders. Wij vragen Allah om ons
goede bescherming en verzorging te geven, aangezien er een immense
verantwoordelijkheid om de nekken van de ouders hangt. Allah, de Verhevene, heeft
gezegd:
O jullie die geloven, redt u zelf en uw gezinnen van het Vuur ... [66:6]
En in de Saheehayn (i.e. Boekhaarie & Muslim) van de hadeeth van 'Abdullaah bin
'Umar dat hij heeft gezegd:
De Boodschapper van Allah sallaah Allaahoe 'alayhi wa salam, heeft gezegd:
'Eenieder van jullie is een herder en eenieder van jullie is verantwoordelijk (voor zijn
kudde). Dus de leider is een herder en hij is verantwoordelijk, en de man is de herder
van zijn familie en hij is verantwoordelijk, en de dienaar is de herder van de rijkdom
van zijn eigenaar en hij is verantwoordelijk. Een ieder van jullie is een herder, en een
ieder van jullie is verantwoordelijk (voor zijn kudde).'
Het is hoog nodig dat de ouders samenwerken in het opvoeden van hun kinderen.
Als één van de ouders de verantwoordelijkheid verwaarloost, dan zal één kant
gebrekkig worden, behalve voor wat Allah wil.
Het kind moet onderwezen worden naargelang zijn niveau en begrip. Neem daar
een (hiernavolgend) voorbeeld van. Bijvoorbeeld in de eerste fase, leer je het kind
over Allah door het naar boven in de lucht wijzen met de vingers.
2. Wanneer je het kind wat te eten geeft, een stuk brood of iets wat daar gelijk aan is;
stuur hem er dan op aan om het met zijn rechterhand te eten.
3. Wanneer het voedsel heet is, blaas er dan niet op. De Profeet, sallaah Allaahoe
'alayhi wa salam, heeft het verboden om in borden te blazen. Als een kind iemand dit
ziet doen, dan zul je hem dit snel nazien doen
bento-islam
Moderator

Moslim(a): ja

Ongelezen berichtdoor Lele Moslima » 07 okt 2007 21:06

Salam Alaikom zuster,

Ik heb eerst een vraag, waarom mag je niet in een bord blazen?

En dan heb ik nog een vraag, ik heb een zoontje van 2jaar en 4maanden. Hij was in het begin echt superlief en luisterde gewoon heel goed, als ik hem tussen de middag in bed deed ging hij gewoon rustig slapen en als ik hem savonds in bed deed ging hij ook zonder tegenstribbelen naar bed. Maar sinds een maand is hij echt heel moeilijke geworden en probeert hij echt zijn zin door te drijven, het is echt heel vermoeiend om constact die discussie van ja en nee aan te gaan, het ergste nog, hij praat niet echt goed dat je hem kan begrijpen, hij praat gewoon woordjes en daar moet ik maar uit opmaken wat hij bedoelt. Als ik hem tussen de middag in bed wil doen schreeuwt ie de hele buurt bijelkaar en gaat ie omzich heen slaan en al doe ik hem in bed hij blijft staan in bed en gaat schreeuwen en huilen totdat ik hem eruit haal. Zelfs savonds als ik hem naar bed wil brengen gaat dat met veel moeite, hij gaat dan plat op de grond liggen en schreeuwen en slaan.
Als ik hem dan naar boven draag blijft ie huilen totdat ik hem in bed doe, uiteindelijk word ik dan heel boos op hem en ga ik tegen hem schreeuwen, waardoor hij nog harder gaat huilen. Ik laat hem zo en ga naar beneden en na ongeveer een halfuur valt ie in slaap.

Dit is echt heel vermoeiend en frustrerend, want ik heb ook nog een baby van 8maanden heb. Einde van de dag ben ik altijd helemaal op en heb ik een kort lontje, terwijl ik van nature juist heel rustig en lief ben, werken mijn kinderen mij soms echt op de zenuwen. Mijn man probeert veel me te helpen, als hij thuis is zorgt ie vooral voor de oudste en neemt ie hem mee als hij bijvoorbeeld boodschappen gaat doen. Hij heeft een eigen bedrijf dus hij werkt best veel, waardoor ik vaak alleen met de kinderen ben. Soms lijkt het net alsof ik elke moment kan ontploffen omdat ik dan zo gestrest ben.

Is het gedrag van mijn oudste gewoon normaal, of is hij een uitzondering?

Ik weet het is een lang verhaal, maar ik hoop dat je het aandachtig hebt doorgelezen.

Maá salaama..
[font=Arial]Laa Ilaaha Illalah..wahdahu laasharika lah, Lahoe almulk wa lahu alhamd wa huwa ala kulli shay'in qadir..[/font]
Lele Moslima

Ongelezen berichtdoor bento-islam » 07 okt 2007 22:41

ik denk wat ze bedoelen met je eerste vraag is het volgende en dat is dat bv als een ouders op zijn bord blaast dat het kind het snel na gaat doen wat in het nadeel is voor later als het kind groot is .als de ouders slechte dingen doen dat de kinderen dat ook doen. maar als de ouders hun gebed doen en naar moskee dan doen die kinderen dat ook dus over dat bord blazen is bij wijze van spreken
Afbeelding
bento-islam
Moderator

Ongelezen berichtdoor bento-islam » 07 okt 2007 22:50

en over je kind of dat normaal is ik denk dat het gewoon bij deze leeftijd hoort hij is gewoon een van die drukke kindjes mischien ik bedoel mischien moet je een bepaalde ritme zoeken en dat elke dag volgen bv als hij vroeg wakker wordt dat je hem op vaste tijden in bed legt voor zijn dutje en dat hij even huilt wanneer je hem nerlegt moet je niet te veel op letten hij wil zijn zin doordrijven en ik denk dat je hem dat moet afleren als hij even een tien minuten huilt vindt ik persoonlijk niet erg je moet gewoon sterk zijn en een weekje een eigen ritme proberen en dat elke dag op zelfde tijden.ik heb een zoontje van 2 bijna en die doet het ook wel af en toe huilen in zijn bedje maar als ik vindt dat hij gegeten heeft en gespeeld en het is gewoon tijd voor slapen dan laat ik hem gewoon huilen en dan valt hij in slaap na een paar minuten en nu als ik hem savonds in bed leg geeft hij zelfs een kusje
Afbeelding
bento-islam
Moderator

Ongelezen berichtdoor bento-islam » 07 okt 2007 22:52

maar mijn zoontje slaapt niet overdag dat vind ik persoonlijk beter want dan om 8 uur savonds valt hij sneller in slaap dan wanneer hij een middagdutje doet dan is hij om 11 uur s avonds nog wakker
Afbeelding
bento-islam
Moderator

Ongelezen berichtdoor bento-islam » 07 okt 2007 22:59

Hetzelfde geldt voor alle zaken. Dit is allemaal bevestigd door de uitspraak van de
Profeet, sallaah Allaahoe 'alayhi wa salam:
'Iedereen is geboren op de Fitrah, maar zijn ouders maken van hem (i.e. het kind)
een Jood, Christen of een Vuuraanbidder.'
En in Saheeh Muslim uit de hadeeth van 'Iyaad bin Hummaar, dat hij heeft gezegd:
De Boodschapper van Allah, sallaah Allaahoe 'alayhi wa salam, heeft gezegd:
Allah, de Verhevene, heeft gezegd: 'Ik heb mijn dienaren als Hunafaa' (op zuivere
Tawheed) geschapen, maar de duivels namen hun aandacht in beslag.'
4. Wanneer het kind ongeveer anderhalf is en het iets wil eten of drinken, leer hem
dan om 'Bismillaah' te zeggen. Vervolgens zal het een norm worden en zal het kind
uit zichzelf 'Bismillaah' zeggen.
5. Wanneer je ziet dat het kind er klaar voor is om de pilaren van de Islam, Imaan
(geloof) en de pilaar van Ihsaan (perfectie in de aanbidding) te begrijpen, leer hem dit
dan.
Verbind het onderwijzen van het kind niet aan een bepaalde leeftijd, want de vlotheid
en het intellect van kinderen verschilt per kind.
Dus de pilaren van Islaam zijn:
Op gezag van ibn 'Abbaas, moge Allah tevreden met hem zijn, dat hij heeft gezegd:
De Boodschapper van Allaah, sallaah Allaahoe 'alayhi wa salam, heeft gezegd:
Islaam is gegrond op vijf (pilaren): (1) De getuigenis van Laa ilaaha ill Allaah en dat
Muhammad de Boodschapper is van Allaah, (2) het gebed verrichten, (3) de Zakaat
betalen, (4) het vasten in de Ramadan, en (5) de bedevaart (Hajj) verrichten naar het
Huis (i.e. de Ka'bah in Mekka). (Boekhaarie en Muslim)
En de pilaren van Imaan (geloof) zijn:
Op gezag van Aboe Hurayrah, radya Allaahoe 'anhu, dat hij heeft gezegd:
De Boodschapper van Allaah, sallaah Allaahoe 'alayhi wa salam, heeft gegegd:
'Een imaan (geloof) is in het geloven in Allah, de Engelen, de Boeken,
Boodschappers en de Dag des Oordeels.’ Overgeleverd door Boekhaarie en Muslim
en Muslim is uniek in deze bewoording van de Hadeeth van 'Umar bin al-Khattaab.
En de pilaar van Ihsaan (perfectie in de aanbidding) is:
'Het is het aanbidden van Allah alsof je Hem ziet en als je niet in staat bent om
(Allaah te aanbidden alsof je) Hem te zien, dan ziet Hij jou.' De bron is genoemd in
de vorige hadeeth.
Afbeelding
bento-islam
Moderator

Ongelezen berichtdoor bento-islam » 07 okt 2007 23:05

[b]6. Leer hem de wettige regels van de Wudoo' (rituele wassing).
7. Wanneer hij uit een bord eet, zeg dan tegen hem dat hij moet eten wat het dichtst
bij hem ligt.
In de Saheehayn (i.e. Boekhaarie en Muslim) uit de hadeeth van 'Umar bin Abee
Salamah dat hij heeft gezegd:
'Ik was aan het eten en mijn handen bewogen zich rondom het bord, dus de Profeet,
sallaah Allaahoe 'alayhi wa salam, zei tegen mij: 'O jonge jongen, zeg de Naam van
Allah, eet met je rechterhand en eet wat het dichtst bij jou is.'
8. Laat hem gewend raken aan goede en uitmuntende (daden). Wanneer hij de
zevenjarige leeftijd bereikt, leer hem dan om de Salaat (het gebed) te verrichten.
Aboe Dawood, rahimahoellaah, heeft gezegd (1/no. 495):
Het is overgeleverd aan ons door Mu'mil bin Hishaam, bedoelende al-Yushkaree, dat
het aan ons overgeleverd is door Ismaa'eel over Siwaar bin Abee Hamzah en Aboe
Dawood verklarend, 'Hij is Siwaar bin Daawud Aboo Hamzah al-Minzee as-Sayrafee',
van 'Amr bin Shu'aib, van zijn vader, van zijn grootvader dat hij heeft gezegd:
De Boodschapper van Allaah, sallaah Allaahoe 'alayhi wa salam, heeft gezegd:
'Gebied uw kinderen om de Salaat (het gebed) te verrichten als zij de zevenjarige
leeftijd bereiken. Geef ze op de broek op de tienjarige leeftijd. En scheidt hen in hunbedden.' De keten van overlevering van deze hadeeth is Hasan.
Mu'mil bin Hishaam is betrouwbaar. Imaa'eel is ibn 'Aliyyah en hij is welbekend.
Siwaar is betrouwbaar, maar hij heeft zwakheden zoals is verklaard in at-Taqreeb.
Zijn hadeeth zijn Saalih als bewijs zolang ze niet van zijn fouten zijn en de overige
mannen (in de keten) welbekend zijn.
De hadeeth heeft een andere overlevering van de hadeeth van Sabrah in Aboe
Daawud (#494).
9. Het scheiden van de bedden van de kinderen wanneer zij de tienjarige leeftijd
bereiken, en de hadeeth die dit bewijst is al geweest.
10. Train hem om te vasten, zolang het hem niet zwak maakt, zodat wanneer hij
volwassen wordt, hij ervaren zal zijn.
Boekhaarie heeft een hoofdstuk van zijn Saheeh (4/200): 'Het vasten van kinderen'
genoemd.
Het is overgeleverd aan ons door Musaddid dat het overgeleverd was aan ons door
Bashr bin Mufaddal door Khaalid bin Dhikwaan door Rubai' bint Mu'awwidh dat zij
heeft gezegd:
Afbeelding
bento-islam
Moderator

Ongelezen berichtdoor asraaa » 07 okt 2007 23:49

bedankt voor de info :)
[font=Comic Sans MS]assalaamu 3alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh mijn lieve zusters! Moge allah SWT jullie leiden en beschermen!![/font]
asraaa

Ongelezen berichtdoor bento-islam » 08 okt 2007 00:23

graag gedaan zuster asraa
Afbeelding
bento-islam
Moderator

Ongelezen berichtdoor Lele Moslima » 08 okt 2007 13:23

Salam Alaikom zusters,

Dankje wel voor je reactie. Ik had ook een vast ritme met hem, maar omdat hij ineens zo veranderd is, en zijn zin doordrijft heeft hij het hele ritme in de war geschopt. Omdat ik ook nog een baby heb geef ik sneller toe bij hem, omdat het gewoon super druk is met hun thuis. Ik ben altijd blij als mijn man thuis is. Hij ziet gelijk aan me dat ik helemaal ben uitgeput. Wat misschien ook verkeerd is, is ik hem ook gelijk in de hoek zet als hij irritant word. Want dan ben ik zijn broertje aan het voeden of verschonen, en als ik hem dan in de hoek zet, dan heb ik even rust van hem. Hij blijft wel huilen als hij in de hoek staat, het vreet wel aan me, maar ja, tis gewoon heel moeilijk deze leeftijd. Want voorheen toen ik hem voor straf in de hoek zette, bleef hij gewoon rustig zijn straf uitzitten totdat ik hem bij me riep en dan gaf hij me een kus als blijk van spijt. En ook toen ik hem in bed deed gaf hij me ook een kus en ging hij zelfs naar me zwaaien als ik wegliep uit zijn kamer.
Soebhanallah in 1 maand is hij zo veranderd.. Maar ach, ik kijk wel hoe het loopt. Algheer inshallah..

Thallouw..
[font=Arial]Laa Ilaaha Illalah..wahdahu laasharika lah, Lahoe almulk wa lahu alhamd wa huwa ala kulli shay'in qadir..[/font]
Lele Moslima

Ongelezen berichtdoor bento-islam » 08 okt 2007 16:20

je moet gewoon niet opgeven het is moeilijk maar soms moet je even volhouden stel dat hij dan elke keer zijn zin krijgt dan zit je ermee mischien jaren binnekort voorschool en dan leert hij het daar mischien ik hoop het voor je zuster en inchallah wordt het weer rustig in je huis
Afbeelding
bento-islam
Moderator

Keer terug naar Opvoeding van onze kinderen