Een kerstboom in een huis van een moslim kan dat?

Hier kun je discussiëren over de opvoeding van onze kinderen...

Moderator: Moderator's

Een kerstboom in een huis van een moslim kan dat?

Ongelezen berichtdoor moslima S » 17 dec 2006 15:46

zou jij een kerstboom in je huis nemen?
moslima S

Ongelezen berichtdoor darsalam » 17 dec 2006 17:42

Vraag: Ik vraag me af wat de status is van kerst. Is het deelnemen hieraan toegestaan in de Islam?

Antwoord:

Zoals bekend staat, worden er in de maand december van elk jaar diverse feesten ter gelegenheid van diverse evenementen gevierd: Sint Nikolaas, kerstmis en nieuwjaar. Deze feesten zijn niet voor moslims bedoeld, en mogen zij volgens hun geloof geen deelname aan betuigen, met andere woorden: deze feesten zijn voor hen streng verboden (Haram). Toch zien wij sommige zwakke moslims ter deze gelegenheden cadeautjes kopen, kerstkaarten versturen, vuurwerk kopen, oud en nieuw vieren etc.

Wij als moslimbroeders voelen ons verantwoordelijk voor hen, en willen wij hen middels deze informatie waarschuwen voor de toorn van Allah, die op hen zal neerkomen, als zij blijven deelnemen aan deze feesten. De betekenis van El-Wela' we'l-Bara' in de Islam: El-Wela' : loyaliteit, vasthouden aan alles wat Allah (de Verhevene) en zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) behaagt. El-Bara': Terugdeinzen voor en alles tegen werken dat Allah (de Verhevene) en zijn Boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) ontstemt. Hierna volgen de bewijzen dat de deelname aan deze gelegenheden Haram is: Uit het boek van Allah, de Qor'aan, hebben wij een ayah uit velen vermeld:

"Jij zult geen mensen vinden die in God en de laatste dag geloven die vriendschappelijk omgaan met hen die zich tegen God en Zijn gezant verzetten, ook al zijn het hun vaders of hun zonen of hun broers of hun familieleden. Zij zijn het in wier harten Hij het geloof geschreven heeft en Hij versterkt hen met een geest bij Hem vandaan. En Hij laat hen tuinen binnengaan waar de rivieren onderdoor stromen; daarin zullen zij altijd blijven. God is met hen ingenomen en zij zijn met Hem ingenomen. Dat zijn zij, de partij van God. En de partij van God, dat zijn zij die het welgaat." [sourat Al-Moedjadala:22].

Uit de Ahadith van de profeet Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem), hebben wij een Hadith uit velen vermeld: "Degene die een bepaald volk (mensen) nadoet, hij is een van hun" (Aboe Daawoed).

Broeder, wil jij ook tot deze groep mensen (de koeffar) behoren? Zeker niet. Volg dit advies dan op, opdat je tot de groep van je schepper Allah behoort. Wie het tegenovergestelde begaat, zal zeker tot de verliezers behoren. Allah (de Verhevene) zegt: "Wie aan God en Zijn gezant gehoorzaamt die zal Hij binnenvoeren in tuinen waar de rivieren onderdoor stromen, daarin zullen zij altijd blijven. Dat is de geweldige triomf. En wie ongehoorzaam is aan God en Zijn gezant en Zijn bepalingen overtreedt die zal Hij binnenvoeren in een vuur waarin hij altijd zal blijven. Voor hem is er een vernederende bestraffing." [Soerat An-Nisa' 13-14].

Fatwa : Volgens de 'Aalim (hooggeleerde) Mohammed Ibn Otheymien: Het is Haram om deel te nemen aan de feesten van de Koeffar (ongelovigen: niet-moslims), hun feliciteren met hun feesten, hun kaarten sturen of hen bezoeken tijdens hun feesten. Al deze genoemde daden zijn voor de moslim streng verboden (Haram). Met deze informatie hopen wij je goed te hebben geïnformeerd en gewaarschuwd voor de gevaren die je loopt wanneer je jou schepper Allah (de Verhevene) en Zijn profeet Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) niet gehoorzaamt, tevens hopen wij dat je tot je ware godsdienst terugkeert (bekeert), en wensen je een gezegende maand Ramadan toe. Bron; pamflet van Masjid Al Waqf al Islami.

En Allah weet het het beste.

bron; http://www.al-islaam.com
. يارب أنت رجائي وفيكَ أحسنتُ ظنّي يارب فاغفرْ ذنوبي وعافني واعفُ عنّي العفو منكَ إلهي والذنبُ قد جاء منّي والظنُّ فيك جميلٌ حقّق بفضلك ظن
darsalam
Administrator

Moslim(a): ja

Re: Een kerstboom in een huis van een moslim kan dat?

Ongelezen berichtdoor gelderse » 18 dec 2006 09:28

moslima S schreef:zou jij een kerstboom in je huis nemen?

Salaam,

:shock: Never nooit niet.
"Hou je vast aan eerlijkheid, want eerlijkheid leidt je naar goedheid, en goedheid leidt naar het paradijs."
gelderse

Ongelezen berichtdoor moii_moii » 20 dec 2006 16:21

was naar men ene vriendin gegaan, en die had een kerstboom in huis staan en die vierendat ook, alleen laten zij het bidden en naar de kerk gaan achterwege,,
enja ik heb geen andere keuze eeh, ik zal naar de kerk moeten en gaan en mss zelfs bidden :shock: en da zie ik ni zitten :cry:
Afbeelding
moii_moii

Moslim(a): nee

Ongelezen berichtdoor Elmohtazjiba » 20 dec 2006 19:52

ja waarom niet en de kerstman uitnodigen. krijgt ie van mij melk en koekies :roll:

Wat nou moslim en kerstboom!!!
Als moslim ben je overtuigd van de Islam wees dan ook overtuigd van haar geboden. Tjonge jonge,

Straks gaan ze 'moslims' ook nog eieren verstoppen tijdens pasen. :roll:
Afbeelding

Afbeelding

2 zinnen zijn licht voor de tong, zwaar voor de WEEGSCHAAL en erg geliefd bij Allah (swt)
Elmohtazjiba
Moderator

Ongelezen berichtdoor aicha1 » 21 dec 2006 07:41

imiteer de koefars niet wij moslims hebben onze eigen 2 feestdagen !!! net als rasoel,salalahoe alehim wa selem heeft gezegt er zullen mensen in zijn oema zijn die net zolang de koefar imiteren totdat zij bij hun slagader zijn.
Afbeelding
aicha1

Ongelezen berichtdoor Elmohtazjiba » 25 dec 2006 15:54

Zo mevr. aicha , je leeft dus nog :rolleyes:. Walou msn !!!
Afbeelding

Afbeelding

2 zinnen zijn licht voor de tong, zwaar voor de WEEGSCHAAL en erg geliefd bij Allah (swt)
Elmohtazjiba
Moderator

Ongelezen berichtdoor aicha1 » 25 dec 2006 16:27

Elmohtazjiba schreef:Zo mevr. aicha , je leeft dus nog :rolleyes:. Walou msn !!!

selem raghmatoela schatje ino :wink: ik kom alleen s'ochtend ff op de pc en ik geef meer tyd aan me islaamboeken en me salaats en (soena-salaats) ik heb niet meer zo'n intresse in me pc en msn dus alsssssssssss :lol: je me mist mail me maar op msn waga.
fijne dag en boesa yek.
alikoem selem :loveit:
Afbeelding
aicha1

Ongelezen berichtdoor Elmohtazjiba » 25 dec 2006 20:50

jij hebt helemaal gelijk, weet je wat.

Ik ga nu inchaAllah planning maken voor de vakantie. Alles ff op orde.

Dan nodig k zusters uit voor het opdoen van kennis :wink:
Zou in nov. worden maar we zitten nu in dec.

soebhanaAllah de tijd vliegt.

Je hoort het nog wel
Afbeelding

Afbeelding

Elmohtazjiba
Moderator

Ongelezen berichtdoor aicha1 » 26 dec 2006 08:05

en de maghreb is vroeg nu he dat is het probleem anders was ik allang bij je geweest en yasmien, inshallah als de maghreb later word kom ik je omhelsen yek, ik mis je stem wel hibiba ino
alikoem selem
Afbeelding
aicha1

Ongelezen berichtdoor tetouania_dh » 07 mei 2007 14:21

Elmohtazjiba schreef:

ja waarom niet en de kerstman uitnodigen. krijgt ie van mij melk en koekies :roll:

Wat nou moslim en kerstboom!!!
Als moslim ben je overtuigd van de Islam wees dan ook overtuigd van haar geboden. Tjonge jonge,

Straks gaan ze 'moslims' ook nog eieren verstoppen tijdens pasen. :roll:

er zij al genoeg moslims die eieren verstoppen met pasen en pieten inhuren met sintrklaas hahahaha
tetouania_dh

Ongelezen berichtdoor radya » 07 mei 2007 14:27

Leuk discussie punt. Ik vind een kerstboon gewoon gezellig staan, en als ik een kerstboom zie, denk ik persoonlijk niet aan de achterliggende gedachten.

En sinterklaas..... die kinderen krijgen op school er vanalles over mee, heb het zelf altijd als heel spannend en leuk ervaren. Moet ook kunnen vind ik.
Afbeelding
radya

Ongelezen berichtdoor darsalam » 07 mei 2007 17:12

Aassalaamo3alaikom wa ra7matollahi wa barakatoh
[font=Comic Sans MS] Wie een bepaald volk (mens) nadoet, is één van hen (behoort tot hen [/font]

(Aboe Daawoed, Ahmad, Ibnoe-Hibbaan, sheikh Al-Albaani en anderen)
. يارب أنت رجائي وفيكَ أحسنتُ ظنّي يارب فاغفرْ ذنوبي وعافني واعفُ عنّي العفو منكَ إلهي والذنبُ قد جاء منّي والظنُّ فيك جميلٌ حقّق بفضلك ظن
darsalam
Administrator

Ongelezen berichtdoor asraaa » 07 mei 2007 17:16

ik doe er zelf niet aan mee... bijv. kerst was voor christenen om de geboorte van jezus te vieren maar wij vieren geen verjaardagen en die kerstboom heeft er niks mee te maken en het geeft alleen maar rotzooi hahaha. maar omdat ik van vroeger gewend ben om die dagen damen te zijn met familie doe ik dat wel nog.. gewoon samen lekker eten voor de rest niks.. al is het alleen maar om hun te respecteren
[font=Comic Sans MS]assalaamu 3alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh mijn lieve zusters! Moge allah SWT jullie leiden en beschermen!![/font]
asraaa

Ongelezen berichtdoor darsalam » 07 mei 2007 17:30

asraaa schreef:ik doe er zelf niet aan mee... bijv. kerst was voor christenen om de geboorte van jezus te vieren maar wij vieren geen verjaardagen en die kerstboom heeft er niks mee te maken en het geeft alleen maar rotzooi hahaha. maar omdat ik van vroeger gewend ben om die dagen damen te zijn met familie doe ik dat wel nog.. gewoon samen lekker eten voor de rest niks.. al is het alleen maar om hun te respecteren

Aassalaamo3alaikom wa ra7matollahi wa barakatoh

zuster Asraa hier een Fatwa

Deze fatwa is slechts ter informatie en voor reacties verwijzen wij u door naar islam online.

Kerst vieren, mag dat?

Vraag: As-salaam alaykoem. Ik ben een sinds drie jaar moslim, al-hamdoeli-llah. Ik heb een dochterje van een jaar oud. Mijn ouders zijn katholiek en hebben me uitgenodigd om samen met hen kerst te komen vieren. Mag ik dit als moslim of is het verboden mee te doen met feesten van anders-gelovigen, zoals ik zoveel om me heen hoor?

Antwoord:
Wa alaykoem as-salaam wa rahmatoe-llahi wa barakaatoeh
In de naam van Allah, de meest Genadige, meest Barmhartige.
Alle lof en dank is aan Allah, en vrede en zegeningen met Zijn boodschapper
Beste zuster in islam, je vraag heeft ons zeer geraakt, want het heeft alles te maken met nieuwe moslims. We vragen bij deze Allah vanuit het diepst van ons wezen om alle verwarde mensen naar het licht van de islam te leiden, de ware religie van Allah. We verwelkomen al onze nieuwe moslimbroeders en zusters van harte.

In de Islam is het heel belangrijk dat we goed omgaan met onze ouders, naasten en vrienden. Als moslima is het daarom je plicht om zo goed en vriendelijk mogelijk om te gaan met je ouders. Je mag meedoen met de feestelijkheden van kerstfeest of andere feestdagen, op voorwaarde dat je je afzijdig houdt van de specifieke religieuze rituelen die daarmee mogelijk gepaard gaan.

In antwoord op jouw vraag zegt Shaykh Ahmad Kutty, een vooraanstaand spreker en islamitisch geleerde, verbonden aan het Islamitisch Instituut van Toronto (Ontario, Canada):
Ik prijs je voor je ijver om je religie uit te oefenen en op hetzelfde moment een goede relatie te onderhouden met je ouders. De islam draait om het onderhouden van goede relaties en om vriendelijk en behulpzaam zijn ten opzichte van de ouders. Het feit dat ze geen moslims zijn zou je er niet van moeten weerhouden of beletten ze te bezoeken en bij ze te blijven of lief en vriendelijk tegen ze te zijn. Allah zegt in de Koran:

"En Wij bevolen de mens (goedheid) jegens zijn ouders. Zijn moeder droeg hem in zwakheid op zwakheid, en het zogen van hem duurde twee jaren. Wees daarom Mij en jouw ouders dankbaar. Tot mij is de terugkeer. En als zij jou dwingen dat jij iets aan Mij toekent, zonder dat jij er kennis over hebt: gehoorzaam hun dan niet. En vergezel hen vriendelijk op de wereld. En volg de Weg van degenen die zich tot Mij hebben gewend. Daarna is tot Mij jullie terugkeer. Dan zal Ik jullie op de hoogte brengen van wat jullie plachten te doen”. (Loeqmaan 31:14-15)

Hieruit concluderend moet je goed voor je ouders zijn, ongeacht jullie religieuze verschillen. Echter als je dit doet, hoef je nog geen water bij de “wijn” te doen. Je moet de principes van je eigen religie niet loslaten.

Wat kerst betreft, is het toegestaan om je ouders te bezoeken, geschenken uit te wisselen en mee te doen met hun feest, zolang je je verre houdt van hun specifieke religieuze gebruiken. Want het moet duidelijk voor jou zijn dat moslims niet geloven in de christelijke dogma’s als het goddelijk zijn van Jesus of het concept van de erfzonde. Dit wil echter niet zeggen dat je ze geen geluk mag toewensen op dergelijke gelegenheden; dit mag je zeker wel doen, op voorwaarde dat je geen compromis sluit in je geloof aangaande deze zaak en op voorwaarde dat je je heel bewust bent van het feit dat je ze slechts geluk toewenst en verder niets en dat je vriendelijkheid met vriendelijkheid wilt beantwoorden. Islam leert ons dat we te allen tijde vriendelijkheid met vriendelijkheid moeten beantwoorden en dat we alle mensen op een eerlijke en genadevolle manier moeten behandelen; we mogen slechts negatieve gevoelens koesteren ten opzichte van wie zich vijandig en agressief ten opzichte van ons gedraagt.
Alvorens te eindigen, wil ik nog een belangrijks punt noemen: Islam is niet verspreid met het zwaard, maar voornamelijk door de tolerantie, eerlijkheid, genade en mededogen die uitstraalde van degenen die zich moslim noemden. Profeet Mohammed (vrede zij met hem) is immers door Allah gezonden “als een genade voor de werelden” (soerah al-Anbiyaa’ 21:107), zoals duidelijk verwoord in de Koran.
Ik adviseer je dus om standvastig te blijven in het uitoefenen van de Islam, en op hetzelfde moment tolerant en genadig te zijn met je ouders, familie en kennissen, buren, moslims, medemensen en alle andere schepselen van Allah.

http://www.islam-online.net

Bovenstaande fatwa wil geenszins zeggen dat men thuis als moslim zelf kerstmis moet gaan vieren. Het gaat slechts over de vraag of men op uitnodiging van ouders en familie kan ingaan.
darsalam
Administrator

Volgende

Keer terug naar Opvoeding van onze kinderen