Verjaardagtips

Hier kun je discussiëren over de opvoeding van onze kinderen...

Moderator: Moderator's

Verjaardagtips

Ongelezen berichtdoor Sassa » 14 dec 2005 00:06

Hallo,

Mijn zoontje wordt binnenkort 2 jaar en geeft een verjaardagsfeestje.
Hebben jullie wat ideeen hoe ik deze dag succesvol kan maken.
En dan heb ik het over de volgende dingen:

Gerechten voor de volwassenen.
Ik nodig alleen vrouwen uit (moeder, zussen, schoonmoeder, schoonzussen, vriendinnen en buurvrouwen) dan zit ik al op 12 pers.
Wat kan ik hun serveren? Ik nodig ze uit om 13.00 uur. En ze zullen dan ook blijven eten.
Ik dacht eerst aan om te beginnen met gewoon koffie/thee. Maar wat kan ik daarbij nog meer geven (taart natuurlijk ok, maar nog iets anders erbij, bv. lemsemen of gevulde bladerdeeg ofzoiets ik weet het niet)
En wat kan ik als avond eten maken???

Hebben jullie nog verder ideetjes voor de kinderen. Wat kan ik als traktatie maken voor ze, en eventueel spelletjes ofzo om ze bezig te houden in de kinderkamer,
Voor het avondeten voor de kinderen dacht ik lekker makkelijk aan spagetti, dat lusten ze toch wel allemaal.

Verder zal er natuurlijk muziek gedraaid worden en er zal worden gedanst.
En ik ga deze dag natuurlijk ook filmen, insha allah, leuk voor mijn zoontje om terug te kijken.

Nou ik hoop dat ik veel tips/adviezen van jullie krijgen, voor vooral de gerechten die ik kan maken.

Alvast bedankt.
Groetjes
Sassa

Ongelezen berichtdoor aicha1 » 14 dec 2005 09:47

als jy een moslima bent is het haram om dat te doen wat jy boven my vermeld, imiteer de koefars niet.
Afbeelding
aicha1

Moslim(a): ja

Ongelezen berichtdoor *Aasiya* » 14 dec 2005 12:35

aicha1 jij bent ook ooit koefar geweest of niet dan en zo een klein kind mijn zoontje is afgelopen zaterdag 1 jaar geworden en voor hem had ik ook slingertjes opgehangen en cadeautjes gekocht maar het was niet echt een feest want er waren geen mensen uitgenodigd of gekomen en ik kan me herrineren dat het voor een kind pas verplicht wordt om de islam te belijden vanaf 10 jaar.....
Afbeelding
Afbeelding
*Aasiya*

Ongelezen berichtdoor gelderse » 14 dec 2005 12:45

Als mijn kindjes jarig zijn. Dan komen altijd mijn ouders en mijn zusje en broertjes bij ons cous cous eten. We geven ze een klein kadootje en tijdens el3achor krijgen ze een groter kado. Natuurlijk eten we op die dag ook taart.
"Hou je vast aan eerlijkheid, want eerlijkheid leidt je naar goedheid, en goedheid leidt naar het paradijs."
gelderse

Ongelezen berichtdoor darsalam » 14 dec 2005 13:19

asalaamo3alaikomwara7matollahwabarakatoho

zuters aicha1 heeft gelijk het is niet toegestaan .

bewijs:0027) Is het vieren van een verjaardag haram?

Vraag: Ik heb een vraagje.Is het vieren van je verjaardag nou verboden? Mijn vader zegt van niet maar ik hoor van andere mensen dat het wel haram is. Kunt u mij daar een atntwoord op geven. Alast bedankt,

Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest barmhartige

Beste broeder

Alle lof zij Allah, verschillende bewijzen uit de Qor-aan en de soenna tonen aan dat het vieren van verjaardagen een innovatie is in de islam, die op geen enkele bron gebaseerd is in de shari'a. Het is niet toegestaan om de uitnodiging te accepteren tot het bijwonen van zulke feesten, dit vanwege het bijdragen aan de verspreiding van innovaties.

Allah de Verhevene zegt: "Hebben zij deelgenoten die hun in de godsdienst dat voorschrijven waartoe Allah geen toestemming heeft gegeven?" As sjoera:21

"Vervolgens plaatsen Wij jou (O Mohammed) op een juiste weg (Shari'a) van de godsdienst. Volg deze dan en volg niet de begeerten van degenen die niet weten * Voorwaar, zij zullen jou beslist in niets kunnen beschermen tegen (de bestraffing van) Allah. En voorwaar, de onrechtvaardigen zijn elkaars helpers. En Allah is de Beschermer van de Moettaqoen " Al-Djathiyah:18-19

"Volgt dan hetgeen aan jullie is neergezonden van jullie Heer em volgt buiten Hem geen leiders. Weinig is het dat jullie je laten vermanen." Al A'raf:3

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Wie iets doet wat niet in overeenstemming is met onze zaak, zal daar zelf de gevolgen van ondervinden" Boekharie en Moesliem.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft ook gezegd: "De beste uitspraak (woord) is, is het boek van Allah. De beste leiding is de leiding van Mohammed (Allah's vrede en genade zij met hem), en de slechtste zaken, zijn nieuwigheden (toevoegingen) in de religie, en iedere nieuwigheid is een innovatie, en ieder innovatie behoort tot dwaling"

Er zijn verschillende ahadith die deze betekenis dragen. Verjaardagen zijn geinnoveerde zaken die niet bij de islam horen. Het behoort zelfs tot het imiteren van christenen en joden.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Jullie zullen de manieren van degenen die voor jullie leefden imiteren, handlengte met handlengte, en armslengte met armslengte (uitdrukking om een vergelijking te maken dat wanneer zij iets doen dat moslims hen zullen volgen), zelfs wanneer zij de hol van een salamander binnen treden dat jullie hen zullen volgen, wij zeiden (de metgezellen) Oh boodschapper van Allah, Christenen en Joden?, "hij zei: Wie anders?" " Overgeleverd door Boekharie

"Wie een volk imiteert zal tot hen behoren" (Uit "Islamitische uitspraken" boek 1 blz 115)

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com
. يارب أنت رجائي وفيكَ أحسنتُ ظنّي يارب فاغفرْ ذنوبي وعافني واعفُ عنّي العفو منكَ إلهي والذنبُ قد جاء منّي والظنُّ فيك جميلٌ حقّق بفضلك ظن
darsalam
Administrator

Ongelezen berichtdoor *Aasiya* » 14 dec 2005 13:38

ik weet dat het haram is lieve zusters maar als gezin zijnde onder elkaar mag je toch wel even stil staan bij het feit dat je kindje bijv in mijn geval 1 jaar is geworden???????
Afbeelding
Afbeelding
*Aasiya*

Ongelezen berichtdoor darsalam » 14 dec 2005 13:42

iasalamo3alaikom zuster ik begrijp wat je bedoelt maar dan moet je op dat moment allah dankbaar zijn dat jij zo maschallah kind hebt gekregen
en nog in leven is ,maar geen verjaardag vieren .
geerinchallah
. يارب أنت رجائي وفيكَ أحسنتُ ظنّي يارب فاغفرْ ذنوبي وعافني واعفُ عنّي العفو منكَ إلهي والذنبُ قد جاء منّي والظنُّ فيك جميلٌ حقّق بفضلك ظن
darsalam
Administrator

Ongelezen berichtdoor mesah » 14 dec 2005 13:51

asallaam alaikoem zusters,

Mijn zoontje is nu 3 maanden en als hij 1 jaar word inchaallah vieren we dat heel klein met opas en omas
Afbeelding
mesah

Ongelezen berichtdoor *Aasiya* » 14 dec 2005 14:59

ik ben elke dag dankbaar voor het feit dat ik mijn MashaAllah zoontje heb gekregen en dat ik voor hem kan zorgen en dat ik zijn moeder mag zijn Alhamdoelilah !!!!!!
Afbeelding
Afbeelding
*Aasiya*

Ongelezen berichtdoor aicha1 » 14 dec 2005 16:20

*Aasiya* schreef:aicha1 jij bent ook ooit koefar geweest of niet dan en zo een klein kind mijn zoontje is afgelopen zaterdag 1 jaar geworden en voor hem had ik ook slingertjes opgehangen en cadeautjes gekocht maar het was niet echt een feest want er waren geen mensen uitgenodigd of gekomen en ik kan me herrineren dat het voor een kind pas verplicht wordt om de islam te belijden vanaf 10 jaar.....

nee cristen was ik want koefar=een ongelovige, en nee ik hield er niet van, toen ik klein was als baby maar dan heb je niks te vertellen by je ouders en ik ben dankbaar voor elke seconde dat ik leef.
zonde van je geld spaar het voor kinder kleren of schoolgeld of een fiets.
Afbeelding
aicha1

Ongelezen berichtdoor *Aasiya* » 14 dec 2005 22:22

kijk ik vraag als mensen cadeautjes willen kopen voor mijn zoontje meestalkleding of schoenen maar geen speelgoed ..... hadden we voor zijn eerste jaar ook gevraagd en heb onwijs veel kleding en schoenen gehad en tuurlijk ik ben dankbaar voor alles wat ik krijg ALHAMDOELILAH
Afbeelding
Afbeelding
*Aasiya*

Ongelezen berichtdoor tharifith » 15 dec 2005 11:22

persoonlijk heb ik niets met verjaardagen
als ik een cadeau zie die ik leuk vind voor mijn kinderen dan koop ik die
je hoeft geen speciale dag daar voor te hebben
om dankbaar te zijn voor je kinderen
weet iemand of het ook haram is om een feestje te plannen voor je kinderen op een andere dag van het jaar
je kunt het zien als een verjaardag maar dan op een andere dag zodat ze hun vrienden kunnen uitnodigen
zondere versieringen gewoon wat eten der bij
tharifith

Ongelezen berichtdoor *Palestina* » 15 dec 2005 11:32

Selaam walaikoem warahmet allahe zusters van de Islam,,
Als ik eerlijk mag zeggen vind ik deze topic nergens op slaan,,
We praten er nu wel over maar tenslotte doet toch iedereen
zijn eigen ding. En hebben jullie ook nooit gedacht hoe het voor het
kind is?,, Al zijn vriendjes en vriendinnentjes die wel cadeautjes krijgen
en een feestje. Sta daar ook even bij stil!! Vroeger werd mijn verjaardag
nooit gevierd. Moet je eens weten hoe rot ik me voelde,, of eerder gezegt
ik schaamde me!! Iedereen kreeg mooie cadeaus en had een speciale dag voor zich zelf,, waar mensen vrolijk op visite kwamen. We moeten ook een beetje verder kijken dan ons neus lang is. We wonen wel in nederland hier is alles anders. Kinderen worden toch wel westerlijker opgevoed en krijgen ook die onderwijs. En we leven hier met westerlijke mensen waar de kinderen mee in aanraking komen.

Ma3a selama,,
Gegroet Esma
*Palestina*

Ongelezen berichtdoor Sally » 15 dec 2005 12:04

*Palestina* schreef:Selaam walaikoem warahmet allahe zusters van de Islam,,
Als ik eerlijk mag zeggen vind ik deze topic nergens op slaan,,
We praten er nu wel over maar tenslotte doet toch iedereen
zijn eigen ding. En hebben jullie ook nooit gedacht hoe het voor het
kind is?,, Al zijn vriendjes en vriendinnentjes die wel cadeautjes krijgen
en een feestje. Sta daar ook even bij stil!! Vroeger werd mijn verjaardag
nooit gevierd. Moet je eens weten hoe rot ik me voelde,, of eerder gezegt
ik schaamde me!! Iedereen kreeg mooie cadeaus en had een speciale dag voor zich zelf,, waar mensen vrolijk op visite kwamen. We moeten ook een beetje verder kijken dan ons neus lang is. We wonen wel in nederland hier is alles anders. Kinderen worden toch wel westerlijker opgevoed en krijgen ook die onderwijs. En we leven hier met westerlijke mensen waar de kinderen mee in aanraking komen.

Ma3a selama,,
Gegroet Esma

Dus? Mijn verjaardag werd ook nooit gevierd. O jawel 1 keer geloof ik maar dat feestje liep in het honderd. Maar goed wat ik wilde zeggen is Esma, er zijn genoeg dagen waarop je met kinderen een hartstikke leuke dag kan hebben. Denk aan de 3ieds denk aan islamitisch nieuwjaar. Ga na wat we nu eigenlijk vieren op een verjaardag. Dat we geboren werden en een jaartje ouder zijn. Dat is echt het enige terwijl als je gaat kijken waarom we 3ied ul Fitr vieren (einde van de gezegende maand) en 3eid ul Adha (de Genade van Allah swt bij het bijna offeren van Abraham as) Deze zijn toch vele malen mooier. Je bent een meisje van 16 dus al een flinke meid. Ik zou zeggen 3eid komt eraan. Stroop je mouwtjes op en ga gezellig koekjes bakken of kopen taart, versiering etc etc. Net als een 'verjaardag'! :D
Sally

Ongelezen berichtdoor gelderse » 15 dec 2005 12:47

:roll: viert niemand 3ied el 3aschor?
Dan worden toch ook alle kindertjes verwend met snoep en kadootjes. :blink1:
"Hou je vast aan eerlijkheid, want eerlijkheid leidt je naar goedheid, en goedheid leidt naar het paradijs."
gelderse

Volgende

Keer terug naar Opvoeding van onze kinderen