gezocht marokaanse recepten

Op zoek naar een bepaald recept? Of het nu om een veel gebruikt of een al jaren verloren gegaan recept gaat. Verwoord hier jouw zoektocht en misschien heeft één van onze bezoekers wel precies wat je zoekt!

Moderator: Moderator's

Ongelezen berichtdoor Oughti » 24 aug 2005 14:34

Salaam alaikum!

Weet er iemand de juiste hoeveelheid voor "marmite"? Van mij is het ofwel altijd verbrand of te veel water?

Beslama!

Sharon.
Oughti

Ongelezen berichtdoor *majda* » 24 aug 2005 14:36

hoeveelheid van wat?
If life is a joke, I dont get it

Afbeelding

Het is moeilijk te geloven dat iemand de waarheid spreekt als je weet dat jij in zijn plaats zou liegen.
*majda*

Ongelezen berichtdoor darsalam » 24 aug 2005 16:01

Oughti schreef:Salaam alaikum!

Weet er iemand de juiste hoeveelheid voor "marmite"? Van mij is het ofwel altijd verbrand of te veel water?

Beslama!

Sharon.
hhhhhhhhhhhh leuk
. يارب أنت رجائي وفيكَ أحسنتُ ظنّي يارب فاغفرْ ذنوبي وعافني واعفُ عنّي العفو منكَ إلهي والذنبُ قد جاء منّي والظنُّ فيك جميلٌ حقّق بفضلك ظن
darsalam
Administrator

Moslim(a): ja

Ongelezen berichtdoor darsalam » 24 aug 2005 16:04

Kip met amandelen en pruimen
Personen: 4
Keuken: Marokkaans
Potten, pannen enzo: braadpan, koekenpan
Bereidingstijd: ± 1 uur 20 minuten
Diverse: beetje bewerkelijk

Ingrediënten
1 grote kip, 75 g boter of margarine, 1 ui - fijngesneden, ± 10 saffraandraadjes, 1 kaneelstokje, 250 gr gedroogde pruimen, 1-2 el honing, 100 gr blanke amandelen, 1 el sesamzaadjes, zout en versgemalen peper
Bereiding

Pel de ui en snipper de ui fijn. Breek het kaneelstokje doormidden. Verwijder de pitten uit de pruimen.
Verdeel de kip in gelijke stukken.
Verhit de boter in de braadpan en bak de stukken kip rondom bruin. Voeg de gesnipperde ui, de saffraandraadjes, het kaneelstokje en wat zout en versgemalen peper toe en bak dit ± 3 minuten zachtjes mee.
Schenk er 5 tot 6 dl water bij en laat de kip met het deksel op de pan in 50 minuten gaar worden. Neem de kip uit de pan.
Breng de pruimen in het achtergebleven braadvocht aan de kook en laat ze ± 15 minuten zachtjes sudderen. Roer er de honing door en laat zachtjes sudderen tot de saus stroperig begint te worden. Doe de kip weer terug in de pan en warm alles goed door. Breng het gerecht op smaak met zout en versgemalen peper.
Rooster eerst de amandelen en daarna het sesamzaad lichtbruin in een hete droge koekenpan. Bestrooi het gerecht met geroosterde amandelen en sesamzaad.
Lekker met couscous.
. يارب أنت رجائي وفيكَ أحسنتُ ظنّي يارب فاغفرْ ذنوبي وعافني واعفُ عنّي العفو منكَ إلهي والذنبُ قد جاء منّي والظنُّ فيك جميلٌ حقّق بفضلك ظن
darsalam
Administrator

Ongelezen berichtdoor darsalam » 24 aug 2005 16:08

Tajine Van Lamsvlees Met Olijven

600 gr lamsstoofvlees in stukjes
2 versnipperde uien
solo bakboter
1 el olijfolie
2 teentjes geperste look
2 kleine versnipperde spaanse pepertjes
4 tomaten, in partjes
1 aubergine, in halve maantjes
250 gr rijst
1 dopje saffraan
5 dl bouillon (kippen- of lamsbouillon)
een 10 tal zwarte of groene olijven
peper zout
voor de afwerking: koriander of peterselie
een tajine

Verwarm de olijfolie met een nootje solo in de tajine en kleur hierin het lamsstoofvlees. Laat het een tijdje afgedekt sudderen samen met de ui, de look en de pepertjes. Voeg de tomatenpartjes en aubergines in halve maantjes toe. Voeg de rijst, de olijven, de saffraan en de bouillon toe en laat verder gaar koken tot de rijst al het vocht heeft opgeslorpt. Werk af met gesnipperde koriander of peterselie.

Drink hierbij een glaasje muntthee of rode wijn.

Tip: Een tajine is een typische Arabische aardewerken kookpot. U kan hem kopen in de Arabische winkel.

Info: Bereidingstijd: 1 uur Voor: 4 personen
darsalam
Administrator

Ongelezen berichtdoor Oughti » 24 aug 2005 17:36

Ik heb mij verkeerd uitgedrukt.
Ik ga als volgt te werk als ik marmite wil maken:
- ik laat eerst mijn vlees een beetje aanbakken, daarna voeg ik 1 ui en 2 wortelen toe en laat dat een 5 tal minuutjes sudderen. Dan voeg ik chamignons, paprika, erwtjes, aardappelen toe, daarop doe ik dan de kruiden en een tomaat in blokjes en dan komt het belangrijkste, de hoeveelheid water. Als ik er te weinig indoe, dan verbrandt alles en als ik er teveel indoe, dan "eten we uit een zwembad" zoals mijn man zegt. Kan iemand me helpen om "de perfecte marmite" te leren maken?
Oughti

Ongelezen berichtdoor darsalam » 24 aug 2005 17:51

je doet vlees en dan oli er in en snij je uien in kleine blokjes en
lasbor ,tomaten dat ook in die vlees .en kruiden erop en dan beetje laten koken 3 minuten wel bij blijven anders verbrand die weer :D .dan water erbij doen tot die water het vlees bedeken.en tien minuten laten koken en dan groeten erbij en dan weer half uurtje laten koken en als je ziet dat die bijna verbrand doe je weer wat water erbij beetje. glas of zo..
darsalam
Administrator

Ongelezen berichtdoor Oughti » 25 aug 2005 09:12

Dank je wel darsalam, ik zal het zeker zo eens proberen!
Ik laat je dan wel weten of het gelukt is.
Beslama!
Oughti

Ongelezen berichtdoor darsalam » 25 aug 2005 12:03

inschalaah zuster ik hoop dat het goed gaat ,niet verbrand of zwembad :Dword.
Laatst bijgewerkt door darsalam op 25 aug 2005 12:15, in totaal 1 keer bewerkt.
darsalam
Administrator

Ongelezen berichtdoor *majda* » 25 aug 2005 12:04

darsalam schreef:inschalaah zuster ik hoop dat het goed gaat ,niet verbrand of zwembad :Dword.

een zwembad in de keuken? :?:
If life is a joke, I dont get it

Afbeelding

Het is moeilijk te geloven dat iemand de waarheid spreekt als je weet dat jij in zijn plaats zou liegen.
*majda*

Ongelezen berichtdoor Oughti » 25 aug 2005 14:24

Dat zou inderdaad leuk zijn hé majda.
Maar het is een uitspraak van mijn man, als ik marmite gemaakt heb en er is veel te veel saus in dan zegt hij dat we uit een zwembad moeten eten! :lol:
Oughti

Ongelezen berichtdoor Oughti » 01 sep 2005 14:35

Salaam alaikum darsalam,

Ik heb gisteren jouw recept voor marmite geprobeerd en het is gelukt! Het was overheerlijk! Mashallah!
Choukran bzef voor je tip, ik zal het zeker nog eens overdoen!

Beslama,

Groetjes,

Sharon.
Oughti

Ongelezen berichtdoor darsalam » 01 sep 2005 18:13

asalaamo3alaikom zuster alhamdoelilaah gelukkig .

graag gedaan lieverd .
darsalam
Administrator

Ongelezen berichtdoor slm_yasminah » 02 sep 2005 14:34

ga ik ook eens proberen :D
I'm MISS PROTEST!!!

FOLLOW ME,PLZ..

IT'S THE WAY OFF THE JIHAAD..

het is niet jij, maar jouw zonden die ik haat..

yasmina...:loveit:

:c8l: :c8l: :c8l:
slm_yasminah

Woonplaats: ik ga je missen als je op vakantie ben, eelke, want zonder jou geef ik geen comentaar op iemand

Ongelezen berichtdoor darsalam » 02 sep 2005 22:03

laat me weten of dat gelukt is?
darsalam
Administrator

VorigeVolgende

Keer terug naar Hoe maak je dit?