"Wij zagen niets behalve een versleten tapijt!"

Ben je een dromer, mijmeraar of een taaltovenaar? Kom en spring in de wereld van verhalen.

Moderator: Moderator's

"Wij zagen niets behalve een versleten tapijt!"

Ongelezen berichtdoor darsalam » 28 sep 2009 18:52

ذكر سفيان الثوري امرأة بالكوفة يقال لها أم حسان ذات اجتهاد وعبادة فدخلنا بيتها فلم نر فيه شيئا غير قطعة حصير خلق فقال لها الثورى لو كتبت رقعة إلى بعض بني أعمامك لغيروا من سوء حالك فقالت

"Sufyan At-Thawri vermelde dat er een vrouw in Kuufa (Iraq) leefde die Umm Hasaan heette. Zij was een vrouw van grote ijtihaad en aanbidding (ibadah). Dus wij traden haar huis binnen en wij zagen daar niets behalve een versleten tapijt! At-Thawri zei tegen haar: "Als u een verzoek schrijft aan uw verwanten, dan zullen zij uw slechte toestand verbeteren". Zij antwoordde:

يا سفيان قد كنت في عيني أعظم وفي قلبي أكبر مذ ساعتك هذه إني ما أسال الدنيا من يقدر عليها ويملكها ويحكم فيها فكيف اسأل من لا يقدر عليها ولا يقضي ولا يحكم فيها ياسفيان والله ما أحب أن يأتى على وقت وأنا متشاغلة فيه عن الله تعالى بغير الله فأبكت سفيان

"O Sufyaan, in mijn ogen was u beter dan dit en in mijn hart was u groter dan dit! Ik heb Degene die over al die dingen heerschappij heeft niet eens daar om gevraagd, dus waarom zou ik degenen die daar geen heerschappij over hebben vragen? O Sufyaan, ik zweer bij Allaah, ik haat het als een moment over mij komt waarin ik het druk heb voor Allaah en dat ik bezig ben met andere dingen dan Hem!"

Middels deze woorden heeft zij Sufyan doen huilen ...

Ibn Mubarak zegt daarna
فبلغني أن سفيان تزوج بها

"Het heeft mij bereikt dat Sufyan met haar ging trouwen".

{"Sifat As-Safwa", 3/188}.
. يارب أنت رجائي وفيكَ أحسنتُ ظنّي يارب فاغفرْ ذنوبي وعافني واعفُ عنّي العفو منكَ إلهي والذنبُ قد جاء منّي والظنُّ فيك جميلٌ حقّق بفضلك ظن
darsalam
Administrator

Moslim(a): ja

Keer terug naar Verhalen