'Alqama

Ben je een dromer, mijmeraar of een taaltovenaar? Kom en spring in de wereld van verhalen.

Moderator: Moderator's

'Alqama

Ongelezen berichtdoor darsalam » 10 jun 2008 21:01

Er wordt verteld dat er in de tijd van de Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalaam) een jonge man was die 'Alqama heette. Hij was toegewijd in zijn godsdienstige praktijken. Hij werd ziek, zijn toestand verslechterde en hij kwam op sterven te liggen. Ze vertelden toen de Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalaam) over zijn toestand en zijn doodsstrijd. Hij stuurde snel zijn Metgezellen 'Ammar, Soehayb en Bilal (radia Allaahu 'anhoem) om hem aan de geloofsgetuigenis te doen herinneren. Toen ze bij hem aankwamen, probeerden ze tevergeefs om hem de twee getuigenissen in te fluisteren; zijn tong was niet in staat om te bewegen! Ze vertelden de Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalaam) over zijn geval. De Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalaam) vroeg; 'Heeft hij ouders die nog in leven zijn?'

Ze zeiden hem dat hij een oude moeder had. De Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalaam) stuurde iemand om haar op te zoeken en hij zei tegen de boodschapper; 'Zeg haar dat ze naar me toe komt als ze kan. Zoniet, dat ze dan thuis blijft totdat de Profeet komt.'

Toen ze dit hoorde, zei ze; 'Ik wil mijn ziel opofferen voor de Profeet van Allaah! Ik ben het die naar hem toe zal gaan!' En ze kwam bij de Boodschapper van Allaah (salla Allaahu 'alayhi wassalaam), steunend op een stok. Ze begroette hem, de Boodschapper van Allaah (salla Allaahu 'alayhi wassalaam) beantwoordde haar groet en zei;

'O Umm 'Alqama! Vertel mij de waarheid, hoe was 'Alqama?'

Ze antwoordde;

- Hij bad veel, hij vastte veel en hij gaf veel aalmoezen (sadaqa)!

De Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalaam) vroeg haar hoe hij omging met Umm 'Alqama (zij zelf).

Ze antwoordde;

- Ik ben kwaad op hem!

De Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalaam) vroeg haar waarom.

Ze zei;

- Omdat hij zijn vrouw verkoos boven mij en mij ongehoorzaam was.

De Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalaam zei;

'De woede van Umm 'Alqama heeft de tong van 'Alqama verzegeld, hij kan de geloofsgetuigenis niet meer uitspreken.'

Toen beval de Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalaam), Bilal (radia Allaahu 'anhoe) om veel hout te verzamelen.

Umm 'Alqama vroeg;

- O Boodschapper van Allaah, wat doe je?

De Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalaam) antwoordde;

'Ik ga jouw zoon verbranden.'

Ze zei;

- O Boodschapper van Allaah! Dat is mijn zoon! Dat is mijn zoon en ik kan het niet verdragen dat je hem verbrandt voor mijn ogen!

De Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalaam) zei haar;

'De bestraffing van Allaah is harder en duurt langer! Als je verheugd wil zijn voor hem en als je wil dat Allaah hem vergeeft, geef hem dan jouw zegening.'

Ze zei;

- Ik neem Allaah, Zijn Engelen, en de hier aanwezige moslims als getuige dat ik tevreden ben met mijn zoon 'Alqama!

De Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalaam) zei tegen Bilal (radia Allaahu 'anhoe);

- Ga kijken of 'Alqama de geloofsgetuigenis heeft kunnen uitspreken, misschien heeft Umm 'Alqama dit gezegd uit schaamte voor de Profeet terwijl haar hart er niet van overtuigd is.

Zodra Bilal (radia Allaahu 'anhoe) bij 'Alqama aankwam, hoorde hij vanuit diep in het huis 'Alqama zeggen; 'LA ILAHA ILLA ALLAH'. Bilal (radia Allaahu 'anhoe) zei;

- O jullie die hier aanwezig zijn, de woede van Umm 'Alqama had zijn tong verzegeld en haar tevredenheid heeft hem bevrijdt.

'Alqama stierf; De Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalaam beval om hem te wassen en in een lijkwade te wikkelen, vervolgens heeft hij over hem gebeden en heeft hij zijn begrafenis bijgewoond. Toen hij naast zijn graf stond, zei de edele Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalaam);

- O Al Ansar! O Al Moehajiroen! Degene die zijn vrouw boven zijn moeder verkiest, op hem rust de vloek van Allaah, van de Engelen en van alle mensen. Allaah zal hem geen enkele rechtvaardiging aanvaarden, behalve als hij berouw toont bij Allaah (verheven is Hij) en als hij vergiffenis en goedkeuring vraagt aan zijn moeder! De tevredenheid van Allaah schuilt in de tevredenheid van de moeder en Zijn Woede schuilt in haar woede
. يارب أنت رجائي وفيكَ أحسنتُ ظنّي يارب فاغفرْ ذنوبي وعافني واعفُ عنّي العفو منكَ إلهي والذنبُ قد جاء منّي والظنُّ فيك جميلٌ حقّق بفضلك ظن
darsalam
Administrator

Moslim(a): ja

Keer terug naar Verhalen